مهارت های زندگی
- آموزش مهارت های زندگی و بهبود فردی
- بازدید: 536
مهارت های زندگی
توانایی هایی هستند که در چالش های زندگی به ما در برخورد و تصمیم صحیح کمک می کنند. برای جامعه ی امروز با این پیچیدگی ها، ارتقا سلامت و بهداشت روان ضروری است و با بهتر نمودن وضعیتمان از نظر ارتباطی و توانایی ذهنی، سازگاری بهتری رابرای خود و دیگران می سازیم.
هدف از آموزش این مهارت ها ،کمک به افراد در جهت شناخت هر چه بهتر خود،کنترل هیجانات و استرس ها و حل کردن هر چه بیشتر مسائل و مشکلات ،تا افراد بتوانند مسئولیت های مربوط به نقش های اجتماعی خود را پذیرفته و بدون آسیب به خود و دیگران رفتار کنند.
عواملی که افراد را برای کسب مهارت ها ترغیب می کند: آگاهی خانواده ها و ضرورت یادگیری آنها، تبلیغات رسانه ها ، مدرسه و محتوای دروس، دوستان ، در دسترس بودن مراکز آموزشی ،هزینه ی پائین
کشوری که به یادگیری مهارت های زندگی بیشتر از آموزش تخصصی علوم و فنون اهمیت می دهد ،آسیب های اجتماعی کمتر و آسایش و آرامش بیشتر شهروندان را دارد. و دولت انرژی خود را صرف نشاط و خلاقیت شهروندان می کنند.
اما در کشور ما،جوانان بعد از فارغ التحصیلی فاقد مهارت های لازم زندگی و اجتماعی می باشند .مدارس بیشتر دانش محور است تا مهارت محور.
شاخص مهارت ها در سازمان بهداشت جهانی برای زندگی مطلوب :
1- خودآگاهی
2- همدلی با دیگران
3- تصمیم گیری
4- حل مسئله
5- تفکر خلاق
6- تفکر نقاد
7- ارتباط موثر
8 روابط بین فردی
9- مقابله با هیجان ها
10-مقابله با استرس
عوامل دیگری باعث افزایش سلامت روان افراد می شوند:
1- فردی: ژنتیک/ جنسیت/ قدردانی/ باورها/ اعتقادات فردی/ شاد بودن/ تغذیه/ ورزش/ خواب مناسب و کافی/ عدم اعتیاد/ اشتغال به کار و یادگیری مهارت های زندگی.
2-محیطی: وقایع طبیعی سیل ،زلزله .../ محیط خانواده حمایت، طرد، تحقیر...
3- اجتماعی: انقلاب ها / جنگ...و هر نوع قطع ارتباط بین فرد و جامعه
4-فرهنگی: سواد سلامتی یعنی توانایی کسب و فهم و استفاده از اطلاعات
مهارت ها در بالا رفتن کارکرد خانواده برای حل مسئله ،ارتباط ها ، نقش ها، کنش عاطفی، کنترل رفتار ، شادکامی نوجوانان ، نه گفتن، روابط بین دوستان ، انجام کارهای جمعی ،پرسشگری، تاثیر و برخورد افراد را با محیط خانوادگی ،شغلی، تحصیلی و اجتماعی کارآمدتر و سبب کاهش تعارضات والد-فرزندی می گردد.
کودکان، کار درست را از نادرست تشخیص نمی دهند و با کوشش و خطا یاد می گیرند ،ممکن است یادگیری خسارت جبران ناپذیری وارد کند .مهارت هایی مثل بخشش، درست و نادرست، احترام، دوست خوب ، تاثیرپذیری به رشد صحیح کودکان کمک می کند . مهم ترین مشکل کودکان ،والدین آموزش ندیده و آسیب دیده ای است که بدون آموزش در خانواده هایی با مشکل، بزرگ شده اند و سواد تاب آوری را نیاموخته اند.
در جلوگیری یا کاهش افسردگی ،اضطراب ، فشارهای روانی ،پرخاشگری و افزایش اعتماد به نفس،جرات مندی و ابراز وجود روی افرادی مثل زندانیان ، خانواده ی معتادین، قربانیان مورد سواستفاده ی جنسی ،با افزایش خودپنداره می توان کمک کرد.